Peran Teknologi dalam Meningkatkan Semangat Siswa dalam Pembelajaran IPS di MTsN 1 Medan
Keywords:
Role of Technology, Social Studies Learning, Student EnthusiasmAbstract
Technology plays a vital role in simplifying various activities, such as automating tasks, setting reminders, enhancing communication, paying bills with ease, shopping for essentials like groceries, and even managing investments all from the comfort of our homes. This study aims to explore how technology-based learning media contribute to the development of students' digital literacy, particularly in the context of social studies instruction at MTsN 1 Medan. The research employs a literature review method, drawing on various relevant journals that examine the role of technology in social studies education and its impact on digital literacy. Findings from the study reveal that integrating technology as a learning medium in junior high school social studies at MTsN 1 Medan positively influences students' enthusiasm for learning. This integration enhances their motivation, academic performance, and digital literacy skills.
References
H. Legi, D. Damanik, and Y. Giban, “Transforming Education Through Technological Innovation In The Face Of The Era Of Society 5.0,” Educenter J. Ilm. Pendidik., vol. 2, no. 2, 2023.
E. N. Hanifah and T. Wulandari, “Penggunaan metode card sort untuk meningkatkan keaktifan siswa dalam pembelajaran IPS Kelas VIII E SMP Negeri 1 Majalengka,” JIPSINDO (Jurnal Pendidik. Ilmu Pengetah. Sos. Indones., vol. 5, no. 1, pp. 61–80, 2018.
A. Awaluddin, F. Ramadan, F. A. N. Charty, R. Salsabila, and Mi. Firmansyah, “Peran Pengembangan dan Pemanfaatan Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kualitas Mengajar,” J. PETISI (Pendidikan Teknol. Informasi), vol. 2, no. 2, pp. 48–59, 2021.
M. Murdiono and D. Mardiana, “Implementasi Metode Takrir Dalam Meningkatkan Kompetensi Literasi Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Al-Izzah Kota Batu,” BAKTIMAS J. Pengabdi. pada Masy., vol. 1, no. 4, pp. 160–169, 2019, doi: 10.32672/btm.v1i4.1594.
I. Adhicandra, A. Asfahani, T. Tanwir, J. W. Sitopu, and F. Irawan, “Latest Innovations in Internet of Things (IoT): Digital Transformation Across Industries,” Innov. J. Soc. Sci. Res., vol. 4, no. 3, pp. 1027–1037, 2024.
A. H. Endang, A. J. Pramita, A. D. Syahruddin, M. Syafaat, and I. Ismaya, “Pengenalan Digital Dalam Membentuk Milenial Kreatif Untuk Menghadapi Era Society 5.0 Di Kabupaten Enrekang,” Amalee Indones. J. Community Res. Engagem., vol. 3, no. 2, pp. 369–376, 2022, doi: 10.37680/amalee.v3i2.1321.
W. Widayati, “Penerapan Model Pembelajaran Discovery Inquiri Berbasis Google Workspace for Education Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA,” J. Literasi Digit., vol. 1, no. 3, 2021.
R. Mawarni, “Penerapan Digital Banking Bank Syariah Sebagai Upaya Customer Retantion Pada Masa Covid-19,” Al Iqtishod J. Pemikir. dan Penelit. Ekon. Islam, vol. 9, no. 2, pp. 39–54, 2021, doi: 10.37812/aliqtishod.v9i2.233.
Oon Wira Yuda, Darmawan Tuti, Lim Sheih Yee, and Susanti, “Penerapan Penerapan Data Mining Untuk Klasifikasi Kelulusan Mahasiswa Tepat Waktu Menggunakan Metode Random Forest,” SATIN - Sains dan Teknol. Inf., vol. 8, no. 2, pp. 122–131, 2022, doi: 10.33372/stn.v8i2.885.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan: Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2019.
M. Aspar, I. Mujtaba, M. Mutiarani, and S. A. D. Putri, “Pemanfaatan Media Pembelajaran Ular Tangga dalam Meningkatkan Semangat Belajar Siswa,” in Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, 2021.
F. Firmadani, “Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0,” KoPeN Konf. Pendidik. Nas., vol. 2, no. 1, pp. 93–97, 2020.
A. Adam, “PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA DI MTS NEGERI 1 KOTA TERNATE,” vol. 17, no. 10, pp. 1–23, 2023.
D. Q. Wahyuni and R. Ananda, “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Android Pada Materi Bentuk Aljabar,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 1, 2022, doi: 10.31004/cendekia.v6i1.1294.
A. Wirman, Y. Yulsyofriend, Y. Yaswinda, and A. Tanjung, “Penggunaan Media Moving Flahscard Untuk Stimulasi Kemampuan Literasi Anak Usia Dini,” Early Child. J. Pendidik., vol. 2, no. 2b, pp. 54–62, 2018, doi: 10.35568/earlychildhood.v2i2b.290.
A. Widodo, “Nilai budaya ritual perang topat sebagai sumber pembelajaran ips berbasis kearifan lokal di sekolah dasar,” Gulawentah J. Stud. Sos., vol. 5, no. 1, pp. 1–16, 2020.
G. Afriani, I. Soegiarto, A. Asfahani, and A. Amarullah, “Transformasi Guru sebagai Fasilitator Pembelajaran di Era Digital,” Glob. Educ. J., vol. 2, no. 1, pp. 91–99, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Assoeltan: Indonesian Journal of Community Research and Engagement
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.